Wednesday, January 2, 2008

varats olidliga lätthet

jag har fått en hel del frågor om mitt nyårsfirande. det glädjer mig att så många är intresserade. därför följer här ett enkelt recept på rödvinskokta päron med fromage frais och mynta:

4 dl rödvin
3,5 dl socker

saften av 3 apelsiner

4 fullmogna päron, stora och fasta (precis som ni vet att jag tycker om dem).

150 g naturell fromage frais

2 msk finhackad mynta samt 4 små kvistar till garnering

"så oerhört sofistikerat" tänker ni nu. jag skulle kunna ge er rätt. jag gör det i viss mån.

men sanningen att säga var det ett av 2007 års stora misslyckanden. päronen blev snabbt klara och jag kan inte direkt kritisera dem för något. vinet (som tillsammans med sockret skulle reduceras till en trögflytande sirap) måste jag däremot säga var en stor besvikelse. trots att jag använde en ganska bra shiraz (för att koka sirap på) vägrade det göra som jag ville. jag tvingades helt enkelt koka det alldeles för länge och i omgångar. när druvsaften väl började bli ordentligt trögflytande var mitt sällskap redan genom huvudrätten och jag tvingades servera ett extra glas champagne under väntan.

jag bad min petite amie forma ägg av fromage frais medan jag själv tog mig an sirapen. över päronen och osten skapade jag så ett intrikat nätmönster av californisk druvsaft och vitt socker.

när jag senare satte silverskeden till rätten möttes jag av en obehaglig överraskning. under den tid det tog mig att föra desertskålarna från arbetsytan i köket till middagsbordet hann sirapen uppenbarligen stelna. det jag var på väg att föra till munnen liknade ingenting annat än ett förkolnat armeringsjärn från ett utbränt miljonprojektshus.

och det smakade likadant.

självklart har jag inte låtsats om det här förrän nu. mina gäster åt naturligtvis allt vad jag lagt till dem och kunde inte berömma mig nog för mina kulinariska talanger.

vad har vi då lärt oss av det här?

1. låt vinet koka precis så länge som det krävs för att päronen ska mjukna. det stelnar medan det svalnar.

2. det spelar ingen roll så länge du är rik och berömd.

No comments: