Friday, January 4, 2008

slemlösning

min hjärna är fylld av något mycket trögflytande. min vänsterarm är bättre men den oroar mig fortfarande. kroppen är tung och trött. därför försöker jag spendera så mycket av min tid i badet som möjligt.

men verkligheten sätter som vanligt hinder i min väg. idag har jag exempelvis suttit ett par timmar med oscar på le pain francais. le pain är ett idiotiskt fik. ändå går jag dit ganska ofta. varje gång jag går därifrån är jag arg och frustrerad. vad är så dåligt med le pain francaise undrar ni?

jag ska berätta.

först och främst får du stå i kö för att beställa. (detta är lika irriterande för de som sitter som för de som köar). när du väl fått beställa måste du ställa dig i en ny kö för att vänta på ditt kaffe. mannen som ger dig kaffet låtsas bara förstå engelska (detta ska kännas kosmopolitiskt). när du fått ditt kaffe står du kvar och väntar på din quiche lorain. den kommer inte. när du frågar den låtsat engelsktalande mannen var den är säger han med ett självklart tonfall att den kommer till bordet.

dina beställningar levereras alltså till helt separata adresser.

sedan måste du gå med din överfulla kaffekopp förbi den genom lokalen slingrande kön tillbaks till ditt bord (längst in i lokalen). eftersom att alla övriga gäster är antagligen småbarnsföräldrar eller småstadsbor är du lycklig om du inte fått hela koppen utspilld innan du är framme.

hursomhelst. jag är inte så förtjust i le pain francaise men jag lovar att jag kommer gå dit igen.

nu är jag hemma och har just avslutat ett telefonsamtal med den gode kristian anttila som till min förtjusning meddelade att han snart släpper en ny skiva. hans akustiska spelning på scandic hotel var det bästa jag hört av honom.

nu ska jag försöka lägga arbetet åt sidan och istället ta med mig en apelsin i badet. äta ett par alvedon. stryka skjortan. putsa skorna och förbereda mig för morgondagens resa till malmö och slagthuset där jag ska äta en förhoppningsvis mycket trevlig middag med resten av sveriges absoluta kulturelit.

kommer lindqvist vara där?

den som lever får se.

No comments: