Wednesday, October 31, 2007

läsfrämjandet

avenyn. jag sitter på ett fik. inte särskilt bra eller trevligt men det är här de rör sig. jag rör om i min capuccino och använder samma sked för att skrapa av en bit glasyr från masarinen. den stelnade äggvitan och sockret smälter snabbt mot min gom.

framför mig har jag en tjock bok som jag låtsas läsa. runt mig utspelas den vanliga scenen; små cafékatter smyger omkring, läser cosmopolitan, dricker kaffe latte till kakan som de envisas med att kalla kärleksmums.

över boken känner jag blicken. varm och välbekant som doften i strandhuset när man kommer in i det för första gången på länge. jag låtsas inte om den utan bläddrar lite förstrött innan jag tittar upp: tvillingar.

innan jag återvänder till prosan hinner jag registrera: blonda lockar, lagom kurvor, slanka ben.

-vad läser du?

frågan kommer en halvminut senare. jag tittar upp på de båda flickorna och ler mitt speciella leende. det är allt utom pojkaktigt.

tre timmar senare står de i min hall. åter klädda och skenbart respektabla.

-då ska väl vi gå då..., får den ena till slut fram.

jag har ett lakan om mina höfter. mina läppar är svullna och mitt hår på ända.

- vänta, jag har nåt åt er, säger jag och går till biblioteket för att hämta två exemplar.

stieg larsson - män som hatar kvinnor. sveriges mest lästa bok.

2 comments:

Anonymous said...

Oh, det som verkade så lovande höjde förväntan vid inlogg. Var är den unika tonen nu? ;)

Anonymous said...

jag vet. det kanske har blivit sämre eller något. det är synd i så fall.