Saturday, October 13, 2007

http://www.actionaid.se

jag vaknar framför tvn. reklamfilm för actionaid. de förmedlar afrikanska fadderbarn. jag tittar med suddiga ögon medan jag väter min tunga med en kökssvamp. två gånger om året får man ett brev eller en teckning från sitt fadderbarn. man får se hur barnets liv i fattigdom byts mot ett liv i marinblå skoluniform. ett liv av ta fatt, handuppräckande och ivrigt brevskrivande. jag lägger en kall trasa över pannan och tänker på hur det skulle vara. att jag faktiskt har råd med det. att det är något jag borde göra.

sedan tänker jag att jag inte vet vad jag själv skulle skriva till mitt fadderbarn. skulle jag skriva om slentrianfyllorna, spårvagnsnätterna, jävlarna i dörren, de leende flickorna och råttan? skulle jag berätta om dagarna på badrumsgolvet och hur det känns att kräkas upp sin sista panodil och misslyckas med att fånga den i luften? jag är rädd att barnet skulle bli besviket på mig. att han eller hon skulle se mig som ett misslyckande. ett ytligt och genomskinligt skal fyllt av självömkan och triviala problem.

jag skriver upp numret men jag kan inte utlova den rätta dramaturgin. jag är inte actionaid. inte idag.

ikväll ses vi på avenyn.

4 comments:

Anonymous said...

En dansk har köpt upp en hel by vid Victorisjön. Bilder på invånarna med sina nytilldelade namn på skyltar som de håller i famnen finns att köpa på ett köpenhamskt galleri. För varje såld tavla - var det verkligen så här det var - får byn en gris. Nä, vänta nu, för varje såld tavla? det blir ju alldeles för få grisar. Idén är i alla fall att påvisa win-win situationen.
Glatt, för människor i solstrålecentrum. Nåt för dig?

Anonymous said...

Är du säker på att det var en gris man fick? jag tror att det var en get i utbyte mot att man bytte namn till konstnärens namn. av getmjölk gör man bland annat chèvre som är jättegott att smula över en het couscous-sallad. Gärna med färsk spenat, oliver och annat gott.

gris däremot äter jag sällan. om jag gör det är det gorgonzolaspäckad fläskfilé inrullad i bacon.

fantastisk sälta!

Anonymous said...

du hade rätt! jag också. man fick visst välja mellan get och gris.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2206&a=694474

/s

Anonymous said...

Jaha, så bra, men det är väl egentligen en ganska dålig vinstmaximering på det där utbytet,va? Det begränsade antalet invånare, risken för en häftig torka, eventuellt bristande kunskaper om hur en gris bör dras äventyrar det fortsatt växande Goda Livet. Kanske har geten en längre livstid, föder fler killingar, ger mer mjölk? Gris ger ju som sagt mest bacon och file, inte att förringa, men ändå... flugorna hotar att flockas.
Tack för länken.