Sunday, September 2, 2007

simon du är en gåta

bland luggslitna ekskåp och bortglömda porslinshundar på holmens marknad, inte långt från läppstiftet i göteborg, rör sig en ung man. runt midjan har han en svart munktröja. han är lång och lite gänglig. han borstar bort en lock från den blonda kalufsen samtidigt som hans hungriga blick söker genom hallen. det är en man på jakt. han vet vad han söker.

jag har slagit upp en tidning framför ansiktet där jag sitter i cafédelen. på så sätt kan jag följa honom utan att riskera upptäkt. jag ska precis ta en klunk av min coca-cola när han plötsligt ökar takten och för ett ögonblick försvinner ur mitt synfält. för ett ögonblick grips jag av panik. han får inte vara försvunnen, jag måste få veta vad han söker.

lika snabbt som han försvann är han tillbaks. det var en snabb attack. plötsligt såg han vad han sökte och då lät han ingen tid gå till spillo. med beslutsamma steg går han mot kassan. han står bara tre meter från mig. i handen håller han en brun tidsskriftssamlare i plast.

han betalar, tackar för sig och lämnar holmens marknad. lika snabbt som han dök upp är han borta.

jag griper tag i en äldre man som står och granskar botten på en liten svart och vit porslinshund.

- där, säger jag, där går Simon Ohlsson, sångare i silverbullit och en av göteborgs mest notoriska tidskriftssamlare.

mannen och jag tittar länge på varandra. vi delar det här ögonblicket. det är vårt.

No comments: