Tuesday, September 18, 2007

ett djur eller en gud

jag går på restaurang ensam. de andra äter i mötesrummet men jag försöker hålla mig undan mikrovågsugnen. jag sätter mig på gaveln av ett långt men tomt bord med vit linneduk. jag spiller lite tomatsås. runt mig sitter män i kostym. damerna sitter i klunga, männen två och två. de närmast mig pratar om att det är dags att ta upp båten. jag är på väg att ge mig in i samtalet när jag överraskas av den kraftiga umamismaken i sojan. jag gör en anteckning om att börja undvika soja.

några timmar senare inleder jag ett samtal med en äldre man. vi sitter på bussen.

"väldigt varmt, ska det verkligen vara så?"

"nej, det är nog något som är fel på fläktarna"

"väldigt varmt" säger jag

mannen håller med, "som en bastu"

"lustigt egentligen. det regnade när jag gick hemifrån och nu skiner solen" säger jag och illustrerar genom att peka med mitt paraply.

"ja. det är märkligt. ett mellanting vore nog det bästa" säger mannen.

"ja, ett mellanting vore nog bäst" säger jag.

2 comments:

De Helmschelm said...

vaddå? moln?

Anonymous said...

moln men varmt

regn men sol

jag vet inte men ett mellanting är alltid bäst. i alla lägen.

/"sebastian"