Thursday, November 22, 2007

jag och gudrun schyman

jag befinner mig på den värsta platsen i göteborg. nordstan. människor rusar runt mig. telefoniföretagens hyenor hugger mig i hasorna. jag viftar bort dem. jag tänker inte låta mig korsfästas i deras telefonkatalog.


det är hanna som har dragit mig med hit.

-vi måste titta på nks julskyltning, sade hon och tittade på mig med de där stora rådjursögonen.

nu drar jag henne i armen. försöker ta oss ut härifrån. köphetsen är mer än jag klarar av. vi måste ut. hanna kämpar för att få med mig in i affärer där de säljer små tjejsaker.

tittatittatitta så fin säger hon och drar i mig.

jag håller på att tappa kontrollen. med mina sista krafter tar jag henne i handleden och drar henne bort från skyltfönstret. inte så hårt men tillräckligt för att jag ska känna en ond blick i nacken.

medveten om hur situationen kan ha sett ut snurrar jag runt och möter blicken.

GUDRUN. i nordstan. hon säger ingenting men hennes blick säger allt. manssvin.

jag står som paralyserad mitt bland telefonförsäljarna. de kan lukta sig till min svaghet och hugger in på bytet. trycker på mig mobilabonnemang och headsets och det enda jag kan tänka är.

tatatatata

No comments: