Sunday, November 18, 2007

undanflykter

jag har just avslutat läsningen av stieg larssons män som hatar kvinnor. det är på grund av den som jag inte skrivit här på länge. inte för att den varit så bra att jag inte kunnat slita mig utan för att boken haft allvarliga konsekvenser för mitt eget skrivande. jag har börjat tänka på stieg larssonspråk.

när jag sätter mig vid min dator tänker jag:

""sebastian" slog sig ned vid köksbordet som också fungerade som arbetsbord, tryckte på on-knappen till sin hewlet packard laptop med 512 mb arbetsminne och loggade in med användarnamnet "snake"".

när jag går till butiken tänker jag:
""sebastian" såg att det lyste i fönstret hos h. han visste också att om han ringde på skulle hon inte öppna. hon var fortfarande förargad på honom efter deras stormiga utflykt till saltholmen. med all rätt."

nu är äntligen boken slut och imorgon kommer jag gå på en lång camusdiet för att hitta tillbaks till någon slags rimlig standard igen.


till dess väntar vi spänt på filmatiserigen av stieg larssontrilogin. som ni vet spelar Michael Nyqvist rollen som den djärve journalisten michael "kalle" blomkvist. gudbevars.

http://www.stieglarsson.se/ är kanske världens roligaste hemsida.

3 comments:

Anonymous said...

Visste du att Stig och Stieg Larsson singlade slant om vem som skulle få ändra sitt namn? Fantastiskt.

/Patrik

Anonymous said...

detta vill jag veta mer om! jag har fortfarande inte lyckats reda ut deras koppling ordentligt.

/"sebastian"

Anonymous said...

Den som talar sanning skall dö, den som talar sanning skall leva för evigt.

Om livet är den gudomliga komedin, är då olyckor, dödsfall och rallarslagsmål gudomlig slapstick?