Thursday, June 21, 2007

kruthusgatan

inne på kontoret hänger en pin up-kalender. blond tjej. stora bröst rosa trosor. jag mönstrar henne. mannen mönstrar mig.

du är medveten om att det är ett tungt jobb? trots dubbla tröjor under hamptons clubjackan ser han skeptisk ut. jag svettas ymningt. jag känner hur en rännil bildas längs min rygg. jag torkar svetten från överläppen med ovansidan av handen.

jag tittar på kalendern igen. tänker på när jag var på intervju för tidningsbärarna för kanske fem år sedan. jag satt på ett kontor som det här fast mindre provisoriskt. mitt under intervjun sa mannen på andra sidan skrivbordet

-här ska du se, det här är för jävla bra!

och så vred han datorskärmen mot mig. "the good life" stod det. sen fick man se en gul streckgubbe som åt hamburgare, drack öl och fick sig ett nyp.

sen skrev jag under på två ställen och så var vi goda vänner tills jag sa upp mig några veckor senare.

sliter mig från pin up-kalendern och tar emot ett visitkort och ett handslag. lovar att höra av mig. utanför duggar det. frisk och skön göteborgsluft.

4 comments:

Skopje-danne said...

Sebbe!
Din blogg regerar, har just ägnat en liten del av min midsommar åt att läsa det jag missat. Och utanför regnar det. Och jag har också flyttat. Välkommen till stockholm, furusundsgatan 9. vid gärdet.

"sebastian" said...

daniel:

Tack för de fina orden.

Anonymous said...

Haha, satte och läste... Drog mig till minnes den där natten när vi skulle ta tag i ditt tisningsbärande tillsammans och vi gjorde ett, om möjligt, sämre jobb än du brukade göra. Ett bra minne

Anonymous said...

Hihi, jag har med pinupkalendrar på mitt jobb, delar kontor med chefen så...här inne hänger inte mindre än 2st...och en med Kylie Minogue, mitt bidrag....är en bidl på min 5kg stora kanin Valdemar ;)