Thursday, July 5, 2007

och regnet öser ner

båstad. centrecourten, köpmansgatan. skansenbadet. sand och kalksten.

göteborg. åskkupolen, läppstiftet, götaplatsen. hugget ur granit.

jag sitter i lånad soffa i lånad lägenhet. jag är i göteborg men fortfarande på gott avstånd från mölndalsån och det lockande skenet från skinngruppens neonljus i det blänkande vattnet.

nästa vecka börjar tennisen. då ska jag vara tillbaks i båstad igen, om inte annat så för att försöka förstå varför de vallfärdar dit. råttor med lockiga hårsvall och henri lloyd över kraftiga skuldror.

på dagarna talar jag om blommor och träd i telefon. det är nog det trevligaste jobbet jag haft. när jag inte diskuterar Pratians rika blomning rekommenderar jag den smörslungade sparrisen. försöker härma borgardamernas lätt uttråkade tonfall. det går bra. jag är bra på att anpassa mig. en dam frågar mig om vykort av en dansk konstnär, jag säger att det finns affischer att köpa. damen svarar "affischer går inte att sända med post."

de är fina östermalmsdamerna. det tycker jag verkligen. det var de som byggde det här landet. de högg det ur granit.

No comments: