Friday, July 27, 2007

harry potter, the simpsons och foppatofflan.

på tåget sitter en ung man och läser. mitt i den feta kexchokladsätande massan sticker han ut. ljusa lockar, fin hy. känsliga händer bläddrar sidorna. intelligenta ögon rör sig över raderna. det kunde varit jag. eller en yngre version av mig. jag rörs av hur han håller den tjocka boken. en litterär skatt, det är jag övertygad om. när han slutligen slår ihop boken och lägger den på kupébordet anstränger jag mig för att se vilken av mästarna det är han spenderat sin resa tillsammans med. är det proust? är det kanske tranströmer?

nej. det är harry potter. han läser en barnbok.

för två och en halv timme sedan gick jag in i en biosalong. den var full av barn. sedan såg vi tecknad film ihop. the simpsons. det var en barnfilm. en gång var the simpsons smart och roligt. det är det inte längre. jag skruvar på mig, barnen skrattar. homer simpson gör sig illa. han ramlar ner för berg, blir arg och stryper sonen bart. det är förutsägbart och krystat. plötsligt är det slut. jag sätter på mig skorna. jag trodde det var de som luktade illa i salongen men det var det inte. mina skor är vita och helt luktfria. filmen stinker däremot. för att använda ett lånat uttryck.

jag ser en ung kvinna. helt vanlig. som du eller jag. hon ser ut att veta var hon står. men något är fel. hon står alldeles för stadigt. på fötterna har hon foppatofflor. en sko som marknadsförs enligt följande

"
Sulan är helt halksäker och materialet stötdämpande och mycket lätt vilket gör skon bekväm att bära. Materialet är även mycket enkelt att rengöra och har en yta som är antibakteriell och luktavstötande".

det är alltså en barnsko. men hon är inte ensam om att använda dem. ingen säger något. ingen går fram och sliter dem av henne. hon går gatan fram, obespottad och med lätta plastburna steg.

2007 blir året då vi går i barndom. 2008 kommer vi ha raserat allt som någon gång var värt att bygga upp. litteraturen, filmen och tofflan.

DN ger för övrigt the simpsons en 5a i betyg (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=674449). imorgon börjar hyllningskören.